EDUCATIE CIVICA PRIN TELEVIZIUNE


Proiect finanţat din fonduri PHARE, Societate civilă, realizat în parteneriat cu Televiziunea Română.

Scopul proiectului „Educaţie Civică prin televiziune” a fost creşterea implicării mass-media în activităţi de promovare a valorilor şi participării civice.

Obiectivele specifice ale acestui proiect au fost:

  • Facilitarea accesului populaţiei tinere la informaţii şi exemple de bună-practică în sfera valorilor şi participării civice;
  • Sporirea importanţei pe care o au mijloacele de informare în masă în promovarea valorilor civice şi în încurajarea participării cetăţenilor;
  • Creşterea gradului de conştientizare a rolului cetăţeanului şi a participării civice în dezvoltarea societăţii;
  • Dezvoltarea unui model interactiv, replicabil şi asimilabil de către instituţii media în domeniul promovării valorilor civice.

Beneficiarii proiectului:

  • 350 de elevi (liceeni) şi studenţi cu vârsta cuprinsă între 16 şi 25 de ani rezidenţi în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov;
  • 30 de instituţii media din 20 de judeţe ale ţării.
  • 1.500.000 de telespectatori – copii şi tineri cu vârsta între 16 şi 25 de ani;
  • 100 de specialişti media

Activităţile derulate

Proiectul a debutat în luna decembrie 2003, având trei componente majore:

    • organizarea sesiunilor de instruire pe teme de educaţie civică
    • realizarea seriei de emisiuni „Eu, eu şi… ceilalţi”
    • organizarea seminarului „Educaţia civică prin televiziune”

Sesiunile de instruire
În cadrul celor 12 sesiuni de instruire, tinerii au avut posibilitatea să abordeze într-o manieră informală şi interactivă teme ce vizau valorile şi participarea civică, să se informeze cu privire la calitatea de cetăţean european şi corelaţia dintre drepturi şi responsabilităţi într-o societate democratică.

Ce au însemnat sesiunile pentru beneficiari, ne spune Mihai Patricia de la Liceul „Iulia Haşdeu” din Bucureşti:

Nu conştientizez încă întregul impact pe care l-a avut proiectul, dar pot spune că mie mi s-a părut foarte închegat şi binevenit, civismul fiind o temă mai mult discutată, decât pusă în practică. Sesiunile de training au fost bine puse la punct şi mi-a plăcut faptul că am auzit o mulţime de idei interesante. Cât despre emisiuni, de aici vine marea schimbare! Fiind o persoană foarte emotivă,  vorbitul în public şi mai  ales la TV era pentru mine un stres  foarte mare. După cele câteva emisiuni la care am participat am  învins teama şi mă simt mai  puternică”

Emisiunile de televiziune: "Eu si ceilalti"
16 emisiuni  au fost difuzate în perioada mai – august 2004, iar tematica lor a fost stabilită de către echipa de implementare în concordanţă cu subiectele abordate de către tineri în cadrul dezbaterilor.

Întrebarea lansată : Te simţi cetăţean european? De ce?

SMS-uri primite la emisiunea TV din 28 iunie 2004 cu tema „Identitatea Europeană”.

  • Da, pentru că România face parte din Europa, indiferent  de ce zic alţii.
  • Da, mă simt cetăţean european pentru că am viză pe viaţă în Austria, dar nu am renunţat la cetăţenia română, şi cei din Austria respectă românii şi consideră că România este o ţară frumoasă.
  • Eu nu mă simt, voi vă simţiţi cetăţeni europeni?
  • M-am născut în România şi România este în Europa, de aceea mă simt cetăţean european.
  • Da... poate peste un secol. Nu vom fi niciodată la nivelul european.
  • Nu, pentru că atâta timp cât e multă foame şi bani puţini, nu mă consider.
  • Nu mă simt cetăţean european pentru că nu există nimic care să mă facă să simt acest lucru.
  • Nu-mi este ruşine cu munca de ospătar, ci de salariul pe care îl primesc în ţară: 70€ pe lună.
  • Atunci când corupţia o să dispară din ţară şi clasa de mijloc o să existe cu adevărat, atunci o să mă simt!
  • Da, din moment ce sunt român şi trăiesc în România care, după câte ştiu eu, din punct de vedere geografic, se află în estul Europei şi nu în Asia sau Africa.
Seminarul mass media si educatia civica
Scopul acestui seminar a fost de a evalua rezultatele proiectului şi de a identifica posibile modalităţi de continuare a educaţiei civice pentru tineri prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă (presă scrisă, radio, televiziune).

Deşi înainte de seminar am avut ceva rezerve faţă de modalităţile practice prin care mass-media se poate implica în educaţia civică, mărturisesc că în ultimele două zile acestea au fost risipite. Am realizat faptul că e la îndemâna  fiecărui jurnalist să ajute tinerii în acest sens. Pentru aceasta, este de ajuns să se uite în jur, să extragă din mediul înconjurător aspectele ce trebuie puse în evidenţă şi îmbunătăţite. Un tânăr care tratează cu dispreţ un bătrân pe stradă poate fi considerat un fapt izolat, dar în momentul în care zilnic sau săptămânal te loveşti de aşa ceva e deja o problemă socială. La fel cu un afacerist sau un grup de oameni cu bani care refuză constant chemarea, spre exemplu, a O.N.G.-urilor de a dona bani sau produse celor mai puţin norocoşi dintre noi. Sau, de ce nu, atitudinea sfidătoare a parţii masculine faţă de femeile din comunitate, dublată de un număr crescut de victime ale violenţei domestice, ridică, la fel, sume de întrebări pentru un jurnalist. Iar atunci, dacă nu te implici asupra acestor aspecte şi încerci să găseşti o rezolvare prin cuvinte sau imagini, înseamnă că eşti un jurnalist care poate dormi liniştit atunci când în jur totul se duce de râpă. Nu este nevoie ca articolele de educaţie să fie foarte vehemente, dar tonul unei serii de articole pe tema sărăciei sigur va face diferenţa.”(Cătălina Slujitoru – „Ziarul Obiectiv”,  Sibiu)

Opinii ale evaluatorilor
„Cel mai important rezultat al acestui proiect este schimbarea produsă în atitudinea beneficiarilor proiectului, modul în care ei au înţeles că opinia lor reală chiar contează, că sunt ascultaţi şi înţeleşi, că iniţiativele lor sunt importante şi ar putea produce o schimbare în comunitate, dacă sunt împărtăşite cu cei din jurul lor şi dacă se luptă pentru punerea lor în practică”. (Carmen Macavei – evaluator proiect)

„Complexitatea acestui proiect nu poate fi pusă la îndoială: el a reuşit să acopere mai multe categorii de beneficiari şi s-a bazat pe cel puţin 3 tipuri de comunicare: video, scrisă şi orală. Mixul astfel creat a reprezentat modul valid în care azi se mai poate realiza educaţie civică.”
Constantin Vică – trainer/facilitator

 
   

 

 
   


Agenda21 © 2014